VIKTIG Å MERKE SEG: Mens DENSO ettermarked er stolt over å kunne dele teknisk kunnskap og erfaring med andre, er det viktig å være oppmerksom på at teknologien som er omtalt i denne artikkelen, er teknologi i form av originalutstyr (OE) som ennå ikke er tilgjengelig på ettermarkedet.
DENSO er en ledende produsent av OE-komponenter, og systemleverandør. Selskapets nyutviklede produkter som brukes i bZ4X og Solterrra, omfatter en strømsensor som registrerer om elektrisiteten går inn i, eller ut av, batteriet. Og en strømforsyningsenhet (ESU) som integrerer funksjonene for batterilading, strømkonvertering og strømfordeling. Når det gjelder varmehåndtering, leverer DENSO også varmepumpesystemet, som trekker ut varme fra luften og bruker den som varmekilde til bilens system for klimastyring. Og, noe som er spesielt bare for bZ4X, strålevarmesystemet som varmer bena.
Listen over andre DENSO-produkter som er til stede på disse to modellene, er lang. For eksempel sensorer som overvåker batterispenning og -temperatur, samt den batteridrevne overvåkningen av den elektroniske styreenheten (ECU) som overvåker batteristatusen. Også den batteridrevne elektriske bil-ECU-en (BEV) som kombinerer sensorinformasjon for å styre energistrømmen. Alt er til stede på de nevnte bilmodellene, sammen med vekselrettere som brukes i eAxle, Blue Nexus Corporations kjøremoduler for elbiler.
I BEV er batteriet den eneste energikilden. Så det å minimere den energimengden som kreves og på en effektiv måte gjenvinne energi, for å bruke all den energien som genereres, bidrar til å gjøre dem mer praktiske. For å håndtere den elektriske energien på en effektiv måte i hele bilen utvikler DENSO teknologier som bidrar til å overvåke bilens status og effektivt styre dens energibruk.
DENSOs viktige nye produkter som brukes i modellene bZ4X og Solterra:
Overvåke statusen til BEV
Det er viktig å fastslå kjøretøyets status helt nøyaktig for å maksimere bruken av energi. DENSOs nye strømsensor og ESU gir bZ4X og Solterra kritisk informasjon om bilen for å styre energien dens.
Strømsensor
• Håndtering av sterke strømmer i området ±1200 A som brukes i en BEV, mens den er 40 % mindre i størrelse, krevde en helt nykonstruert IC samt en ny struktur uten en kjerne
• En mer nøyaktig registrering av strømmen med en ny registreringsmetode som kalles magnetisk balanse, har gjort at sensoren blir mindre magnetisert
Strømforsyningsenhet (ESU)
• Kombinasjon av en rekke produkter som er viktige for BEV-er i én enhet med funksjonene batterilading, strømkonvertering og -fordeling, med ECU som styrer batterilading, AC-batterilader og DCDC-konverter utviklet av Toyota Industries Corporation
• Øke rekkevidden til elektriske biler og gi passasjerene mer plass ved å redusere størrelse og vekt, og skape større batterikapasitet
• Redusere tiden det tar å lade batteriene med en funksjon for hurtiglading
Styre og bruke BEV-ens energi effektivt
Effektiv styring og bruk av energi i BEV-er kan gjøre dem mer praktiske. bZ4X og Solterra bruker DENSOs nye, høyeffektive varmepumpesystem som bruker mindre strøm, og som effektivt trekker varme ut av luften for å benytte den til oppvarming og i et strålevarmesystem.
Høyeffektivt varmepumpesystem
• Verdens første varmepumpesystem som er utviklet for å aktivere en avisingsfunksjon mens BEV-en er i bevegelse. Dette forbedrer energieffektiviteten når varmepumpesystemet blir nediset om vinteren
• Å gjøre kjølesyklusen om til en mottakersyklus krevde presis styring av arbeidssyklusen og en flerfunksjonell ventil kalt MVV-e (multi-flow control valve for EV). Det forbedrer varmepumpens kjøleytelse mens det i betydelig grad reduserer antall komponenter sammenlignet med en akkumulatorsyklus som brukes i andre varmepumpesystemer
• Varmeveksling mellom vannkretsen med høy temperatur, vannkretsen med lav temperatur og kjølesyklusen med bruk av en MCV-e forenklet systemet ved å integrere vannkretsene, noe som sikrer kvaliteten og forbedrer skalerbarheten
• En liten høyeffektiv kjøler bidrar til å øke batteriets levetid med større kjøleeffekt for batteriet, noe som demper skarpe stigninger i batteritemperatur for å sikre stabil energiproduksjon fra batteriet
Strålevarmesystem
• Bidra til å øke elbilens rekkevidde når varmen er slått på. Kombinert med varmepumpesystemet reduserer den sterkt oppvarmede overflaten den energimengden som trengs for å varme bilens fører og passasjerer på en effektiv måte
• Sikre både komfort og sikkerhet: Overflaten på varmeren har en struktur med tynn film som kan varmes til over 100 °C på ca. ett minutt for raskt å varme opp kneområdet. Med å bruke varmerstrukturteknologi som er verdens første på området, i det øyeblikket en passasjer berører overflaten på varmeren, faller temperaturen under 50 °C. Strukturen har en innebygd kontaktsensor som registrerer personkontakt og stopper oppvarmingen, selv om passasjeren berører overflaten på varmeren i lang tid.
For å oppnå karbonnøytralitet er det viktig å bidra til elektrifisering av bilparken og minimere CO₂-utslipp. Derfor vil DENSO fortsette å utvikle elektrifiseringsteknologier for at BEV-er skal gi mer verdi og levere en rekke bærekraftige løsninger til bileierne og samfunnet.
– Til tross for at disse siste fremskrittene bare er OE-løsninger, vil DENSOs evne til å utvikle komponenter og systemer som er i stand til å dekke disse utfordrende kravene, også sette spor etter seg i ettermarkedsprogrammet, sier Fatiha Laauich, DENSOs strategiske markedsføringssjef for hele Europa.
– Dette betyr at distributører og de profesjonelle teknikerne som monterer DENSOs produkter, kan ha full tillit til de reservedelene de installerer når de yter service på og reparerer kundenes biler.