/

September 3, 2024

Hold deg kjølig i sommer ved å forstå hva som får en vekselstrømskompressor til å svikte

Når været i Europa blir varmere, og flere og flere våger seg ut på lange turer, vil klimaanleggene (AC) bli slått på etter lange uvirksomme perioder. Men som alle andre bilkomponenter, kan klimaanleggene få problemer, så bilistene kan risikere å bli sittende i en altfor varm kupé.

Blog Image

Ofte når klimaanglegget får problemer, skyldes det en feil på kompressoren. Da er det viktig å forstå hvordan man skal identifisere tegn på feil i en vekselstrømkompressor

Hva er en AC-kompressor?

AC-kompressoren er en integrert del av bilens klimaanlegg. Når AC-systemet slås på, begynner kompressoren å jobbe og pumper kjølevæske i gassform gjennom kondensatoren ved høyt trykk, der den endrer form fra gass til væske. Tørken fjerner så all forurensning og fuktighet fra kjølevæsken og kjører det gjennom ekspansjonsventilen. Til slutt flytter kjølevæsken seg til fordamperen der den kjøler luften.

En fullt fungerende AC-kompressor er avgjørende for at klimaanlegget skal yte sitt beste. Med en skadet eller defekt A/C-kompressor er det rett og slett umulig at den ovennevnte beskrevne rekken av hendelser kan skje.

Hvorfor svikter AC-kompressorer om sommeren?

Det er ikke alltid tilfellet at AC-kompressorer svikter på denne tiden av året, men det er i sommermånedene at svikt blir merkbar når A/C-systemene blir slått på etter en lang periode i dvale.

Som enhver annen bilkomponent har AC-kompressorer et aktiv liv, men det kan være vanskelig å fastslå når dette er fordi folk kjører forskjellig i varierende terreng og under alle slags forhold. Kjørelengde spiller også en rolle. Økt kjørelengde kan føre til økt slitasje på alle bildeler, særlig AC-kompressoren. Det er ofte tilfellet at de første tegn på en defekt kompressor er en reduksjon i kjøleluften som strømmer ut fra AC-systemet.

Regelmessig service på klimaanlegget kan forlenge livet til AC-kompressoren, og det samme gjelder hvis AC-systemet kjøres på riktig måte. I de fleste biler brukes klimaanlegget til oppvarming og kjøling samt til ventilasjon. Når AC-systemet ikke er i bruk til noen av delene i lange perioder, kan det oppstå feil. Derfor rådes bilistene til å kjøre AC-systemet i mer enn 10 minutter hver måned for å sikre effektiv drift året rundt.

Et annet tegn på svikt er støy fra AC-kompressoren eller noen skrapelyder som kommer fra AC-systemet, som noen ganger kan høres inni bilen. Dette kan bety en utilstrekkelig mengde kjølevæske – der begge deler er viktige tegn på (fremtidig) komponentsvikt.

Hva får AC-kompressoren til å svikte?

Det er flere grunner til at en AC-kompressoren kan svikte, alt fra mangel på vedlikehold til årstidenes kjøreforhold. Nedenfor finner du noen av de vanligste grunnene til svikt hos AC-kompressorer…

Feil smøring

Alle mekaniske systemer i en bil krever riktig smøring, og kompressorer er intet unntak. Alltid når metalldeler roterer eller glir, er de utsatt for slitasje og stor varmeutvikling. Smøring bidrar til å sikre god funksjonalitet og lang levetid.

Feil smøring – eller ingen smøring i det hele tatt – vil slite på klimaanlegget og føre til at AC-kompressoren svikter. En full utskiftning kan være kostbar, så hvis kundene får råd om å satse på hyppig service på klimaanlegget og smøre AC-kompressoren på riktig måte, vil de unngå å få uventede reparasjonskostnader.

Skitne eller skadde tenningsspoler

Veiene om sommeren er støvete og kan være fulle av rusk og bittesmå partikler som svever rundt i luften. Når disse partiklene samler seg på kondensatorspoler, vil klimaanlegget ikke være i stand til å fjerne nødvendig varme fra systemet, og dette vil føre til stor termisk belastning på AC-kompressoren som skal prøve å kjøle kupeen. Dette betyr at AC-kompressoren kan bli overopphetet i sommermånedene, noe som fører til en uunngåelig svikt hos AC-kompressoren og behov for full utskiftning.

Rusk i systemet

Rusk i et AC-system kan skyldes gummipartikler fra utløpsslangen. Avhengig av kvaliteten på de gummislangene som brukes, kan gummien etter hvert begynne å gå i oppløsning, og små gummipartikler brytes løs og flyter gjennom AC-systemet. Dette kan føre til blokkering i AC-systemet. I verste fall vil dette føre til at AC-kompressoren svikter siden denne blokkeringen hindrer strømmen av kjølevæske og oljeblanding i å gå tilbake til AC-kompressoren.

Lav eller feil mengde kjølevæske

R134a er den kjølevæsken som kreves for å få AC-systemet til å blåse kald luft i de fleste biler på veien i dag. Siden januar 2017 er alle nyproduserte kjøretøy i EU utstyrt med kjølevæske av type R1234yf av miljøgrunner. Kjølevæskemengden i AC-systemet til en bil bør holdes på et konstant nivå. Når det er en utilstrekkelig mengde kjølevæske i A/C-systemet, vil varmebelastningen på AC-kompressoren bli høyere, og til slutt kan dette få AC-kompressoren til å svikte.

DENSO-forskjellen


DENSO er globalt ledende når det gjelder produksjon og salg av A/C-systemer og A/C-kompressorer og foretrekkes av flere store bilprodusenter inkludert Audi, BMW, Toyota og Volkswagen. DENSOs ettermarkedsserie bruker den samme produksjonsprosessen og teknologien for å sikre at bilmekanikerne alltid får optimal ytelse med DENSOs deler.

Med en omfattende serie A/C-kompressorer av OE-kvalitet for ettermarkedet bidrar DENSO til at bilmekanikere over hele verden beholder roen ved vedlikehold på og utskiftning av kompressorer.

A/C-kompressorer er også en integrert del av hybrid- og elbiler. For mer informasjon om rollen til A/C-kompressoren som del av kraftoverføringen i elbiler les denne artikkelen.

No items found.
Author Image

Abonner på vårt nyhetsbrev

Ønsker du å motta mail når vi publiserer nye artikler? Registrer deg, så vil du bli oppdatert!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.