Innovation

/

December 20, 2024

Viskerbladenes fortid, nåtid og fremtid

Viskerbladteknologiens verden har kommet veldig langt siden den amerikanske oppfinneren Mary Anderson patenterte vindusrengjøringssystemet sitt for biler og andre kjøretøy i 1903.

Blog Image

Prototypen hennes, som var avtakbar og kun beregnet til å brukes når det var vått og snøvær ute, var laget av tre og gummi, og den som betjente den, måtte aktivere en fjærbelastet mekanisme for å børste over det flate glasset i frontruten.

Selv om Marys system aldri tok av, spoler du femten år fremover, så hadde de fleste serieproduserte biler en rudimentær mekanisme som ville være gjenkjennelig for sjåfører i dag, selv om de første viskerbladene opprinnelig ble betjent manuelt. Men etter hvert banet disse vei for vakuumdrevne og deretter elektriske motordrevne versjoner, og basisformen med gummiskraperen utviklet seg til å bli den moderne viskerbladdesignen som vi er så kjent med i dag.

Men som det er med alle ingeniørfelt står ingenting stille. Utviklingen når det gjelder design, fortsetter å bevege seg fremover til å bli dagens moderne løsninger, og slik er det også med viskerbladteknologien. Flate blader konstruert fra en flat metallplate dekket med et gummiskall for å eliminere muligheten for at vann kan trenge inn, er den foretrukne løsningen for de fleste bilprodusenter i dag.

Hybridbladet

Når det gjelder bilister, og selv om mange vil være kjent med denne flate, rammeløse bladdesignen, vil den konvensjonelle viskeren med metallramme og en tilhørende gummistrimmel til å tørke av overflaten på frontruten være den mest kjente. Men det finnes en tredje versjon, som kombinerer de to designene og derfor, logisk nok, er kjent som hybridbladet.

Med den hybride designen beholdes fordelene med både konvensjonelle og flate versjoner ved hjelp av leddskjøter og åk som gir demping, og gjør at viskerbladet sitter tett mot glasset.

Naturligvis har hver type viskerblad både fordeler og ulemper ved seg, avhengig av hvordan kjøretøyet brukes, og årstidsmessige forhold, men DENSO anser hybridviskere for å være den mest interessante og holdbare av de tre designene, i tillegg til å være den med lengst produksjonstid, og den jevne veksten av denne typen viskerblad i de store markedene støtter også opp under dette.

DENSO mener at å forbedre materialer og komponenter til den siden av bladet som er i kontakt med frontruten, vil være hovedretningen for utviklingen i fremtiden, fordi strukturelt sett, utenom futuristiske, eksperimentelle design, er ingen erstatning for de tre eksisterende typene (konvensjonelt, flatt og hybrid) oppfunnet ennå, og det er ingen indikasjon på at vi kommer til å se et seismisk skifte i nær fremtid.

Men hva så med fremtiden?

Kortsiktig prognose (neste 5–10 år):

* Markedet for viskerblader forventes å vokse jevnt på kort sikt på grunn av at den globale bilparken vokser.
* Teknologiske fremskritt kan føre til at det blir utviklet mer holdbare og effektive viskerblader som vil forbedre ytelsen og levetiden.
* Miljøregler og bærekraftshensyn kan presse produsenter til å utvikle miljøvennlige viskerbladløsninger.
* Innføring av nye materialer og belegg kan gi økt motstand mot slitasje og en økende etterspørsel etter førsteklasses viskerblader som varer lenge.
* Fokus på førersikkerhet og synlighet vil sannsynligvis piske fram bruken av avanserte viskerbladsystemer som inkluderer sensorer og automatisering.

Middels langsiktig prognose (neste 10–20 år):
* Revolusjonen med elektriske og selvkjørende kjøretøy kan påvirke utformingen og kravene til viskerblader, noe som igjen vil føre til nye muligheter og utfordringer i markedet.
* Adopsjonen av nanoteknologi og smarte materialer kan gjøre det mulig å produsere viskerblader med selvrensende evner, noe som vil redusere behovet for stadig vedlikehold.
* Endrede værmønstre og økt miljøbevissthet kan føre til etterspørsel etter viskerblader som kan yte optimalt under ekstreme forhold.
* Tradisjonelle viskerblader kan møte konkurranse fra ny teknologi, som vibrerende rengjøringssystemer eller ultralydrengjøringssystemer.

Langsiktig prognose (neste 20–50 år):
* Med de potensielle fremskrittene innen autonom kjøreteknologi kan fullt integrerte og skjulte viskerbladsystemer bli en standardfunksjon i fremtidige kjøretøy.
* Alternativer til tradisjonelle viskerblader, som luftbaserte eller laserbaserte rengjøringssystemer, kan bli levedyktige og utfordre markedet.
* Skiftet mot delt mobilitet og redusert bileierskap kan påvirke salget av viskerblader på ettermarkedet, men kommersielle flåter kan fortsatt skape etterspørsel.

Med dette i bakhodet vil DENSOs viskerbladproduksjon fortsette å vokse jevnt på grunn av den voksende globale bilparken, som gjør det mulig for DENSO å se med trygghet på fremtiden og fortsette å utvikle kvalitetsprodukter basert på avansert teknologi.

Dette vil gjøre det mulig for DENSO å opprettholde sitt konkurransefortrinn i markedet og utvikle seg videre,og som en del av DENSOs bærekraftsstrategi kan selskapet utforske bruken avmiljøvennlige materialer og løsninger for å løse fremtidige miljøspørsmål.

Du finner flere detaljer om DENSOs ettermarkedstilbud på: www.denso-am.eu.

No items found.
Author Image

Abonner på vårt nyhetsbrev

Ønsker du å motta mail når vi publiserer nye artikler? Registrer deg, så vil du bli oppdatert!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.