VIKTIG Å MERKE SEG: Mens DENSO ettermarked er stolt over å kunne dele teknisk kunnskap og erfaring med andre,er det viktig å være oppmerksom på at teknologien som er omtalt i denne artikkelen, er teknologi i form av originalutstyr (original equipment,OE) som ennå ikke er tilgjengelig på ettermarkedet.
Samarbeid
DENSO,en ledende produsent av OE-komponenter og systemleverandør, og Honeywell,ledende innen luft- og romfart, samarbeider om å utvikle elektromotor (e-motor)for Lilium Jet. Dette er det første produktet som blir utviklet av Honeywell og DENSO siden samarbeidet ble formalisert, og det markerer DENSOs inntog på luft-og romfartsmarkedet. De to selskapene skal samarbeide med Lilium, utvikleren avdet første helelektriske jetflyet som kan ta av og lande vertikalt (“eVTOL”),om å integrere e-motoren i Liliums flymotorer.
Elektriske fly er ikke bare stillegående og komfortable, men også mer bærekraftige sidende ikke slipper ut CO2. Etter hvert som mobilitet kommer inn på stadig flere områder, gir luftmobilitet potensielle løsninger på vanskelige transportproblemer, for eksempel trafikk-korker i bysentrum, CO2-utslipp og tilgang til transport i grisgrendte strøk.
Lilium ble etablert i 2015 og skaper en bærekraftig og tilgjengelig måte for høyhastighets- og regional transport for mennesker og varer. Lilium har designet, bygd og testet en prototype og invitert verden til å se på mens selskapet er pionerer innen neste fase i utviklingen.
E-motoren

E-motoren til Lilium Jet består av en rotor og stator som veier ca. 4 kg og har en effekt på 100 kW. Rotoren og statoren har en unik konstruksjon beregnet på å dekke den lille størrelsen og lave vekten som kreves for å nå Liliums mål. Dette egenutviklede, høyeffektive systemet, som team fra Lilium, Honeywell og DENSO allerede har arbeidet med i nesten to år, har en eksepsjonell ytelse og enenestående driftssikkerhet uten utslippene som vanligvis forbindes med kommersielle jetmotorer.
DENSO og Honeywell begynte et forskningssamarbeid i 2019 og inngikk en allianseavtale tidligi 2021 med tanke på å designe, utvikle, produsere og selge produkter for elektriske fremdriftssystemer til elektriske og hybridelektriske fly.
– Honeywell har vært i fremste rekke når det gjelder innovasjon innen luftfart i et århundre, og vi er stolte over å samarbeide tett med DENSO og bidra til å bane vei for en tidsalder med elektriske fly. Liliums innovasjon kombinert medvår erfaring innen luft- og romfart vil bidra til å utvikle renere og mer bærekraftige reisemåter for menneskene i de neste århundrene, sier Stéphane Fymat, viseadministrerende direktør og daglig leder i Urban Air Mobility,Honeywell Aerospace
– Vi er beæret over å kunne hjelpe til med å elektrifisere flytrafikken med Honeywell og Lilium. Samarbeidet om utviklingen av e-motoren befester DENSOs vellykkede inntreden i luft- og romfartsindustrien og gir oss mulighet til åøke elektrifiseringen av transportmidler ikke bare på bakken, men også i luften. Dette støtter arbeidet vårt for å skape en mer effektiv og bærekraftig fremtid, sier Jiro Ebihara, toppleder og sjef for forretningsenheten forelektrifiseringssystemer hos DENSO
– Liliums anskaffelsesstrategi er å samarbeide med teknologileverandører som har den mest velegnede ekspertisen. Vi gjør allerede store fremskritt sammen med Honeywell på deres Honeywell Anthem-integrerte førerkabin og datamaskiner for styresystemer, og vi gleder oss over å kunne utvide dette ved også å samarbeide med Honeywell og DENSO om e-motoren vår. Samarbeidet med disse to gigantene fører oss videre på veien mot å revolusjonere regional luftmobilitet, supplerer Yves Yemsi, viseadministrerende direktør i Lilium.
To hjertesaker
Dette arbeidet fremmer strategiene både til Honeywell og DENSO. Det er en katalysator for DENSOs to hjertesaker: Det grønne skiftet – å oppnå karbonnøytralitet innen 2035 – og god samvittighet – å bidra til en tryggere og mer integrert verden for alle. For Honeywell øker det selskapets omfattende serie med fremtidsrettede teknologier som hjelper kundene til å bli mer bærekraftige og effektive.