VIKTIG Å MERKE SEG: Mens DENSO ettermarked er stolt over å kunne dele teknisk kunnskap og erfaring med andre, er det viktig å være oppmerksom på at teknologien som er omtalt i denne artikkelen, er teknologi i form av originalutstyr (OE) som ennå ikke er tilgjengelig på ettermarkedet.
Siden bilprodusentene har tatt i bruk start-/stoppteknologi i forbrenningsmotorene til modellseriene sine, er det utviklet integrerte startmotordynamoer (ISG). For å erstatte den tradisjonelle kombinasjonen av startmotor og dynamo som brukes i konvensjonelle applikasjoner, med en robust og pålitelig løsning som tåler det store antallet starter som disse motorene nå foretar.
Som en ledende produsent av OE-komponenter og systemleverandør til bilprodusenter over hele verden, har DENSO vært en pioner på disse løsningene. Og med sin høyspente integrerte startmotordynamo har selskapet høynet sine ambisjoner ytterligere for å produsere en vannkjølt versjon som ikke bare starter motoren og genererer strømmen for å lade batteriet og forsyne bilens elektriske anlegg, men også assisterer motoren.
DENSOs høyspente integrerte startmotordynamo er nå tatt i bruk av BMW, Mini, Renault og Suzuki. Avhengig av applikasjonen drives den enten av viftereimen i motorens fremre hjelpesystem, eller via en notaksel direkte til girkassen, og genererer høy spenning og trefase vekselstrøm. Den bruker også en SC-spole (segment conductor) som minimerer dens fysiske mål, samtidig som virkningsgraden maksimeres. Noe som gir en svært effektiv enhet med en ekstremt kompakt størrelse.
Flere detaljer om DENSOs ettermarkedsprogram finner du her!