/

September 3, 2024

Vær oppmerksom på faren for svikt i demperbegrenser-remskiven

Blog Image

DENSO er en av de ledende originalutstyrs (OEM)-produsentene av klimaanlegg (AC)-komponenter, som selskapet leverer til kjøretøyprodusenter over hele verden. Den ekspertisen på fagfeltet omfatter mange av systemene som er knyttet til kjøretøyets temperaturstyring, ikke minst systemet som driver AC-kompressoren. Siden problemer med dette systemet kan få konsekvenser for kjøretøyets AC-kompressor direkte, og andre AC-komponenter som et følgeresultat, har DENSO Aftermarket produsert denne nyttige tekniske veiledningen for å hjelpe teknikere med å diagnostisere feil og forbedre kvaliteten på reparasjonene de gjennomfører.

Moderne motorer med lite volum er spesielt utsatt for vibrasjoner, og dette er grunnen til at bilprodusenter har henvendt seg til sine OE-leverandørpartnere for løsninger, og følgelig utstyres mange motorer med vibrasjonsabsorberende enheter som f.eks. vridningsvibrasjonsdemper, doble svinghjul og overløpende dynamohjul.

Selv om det ikke er direkte relatert til motorvibrasjoner, er dempebegrenser (DL)-remskiven en tilhørende komponent som er montert på de fleste vekselstrømskompressorer av variabel slagvolum-type, og den fungerer som en sikkerhetsmekanisme som forhindrer at multiremmen går i stykker hvis kompressoren skjærer seg, for eksempel. Når begrenseren går i stykker, kan remskiven kjøre fritt, slik at systemet kan fortsette å fungere og drive andre viktige komponenter som dynamo, servostyringspumpe og vannpumpe. Tilbake til problemet med vibrasjon: Her er det viktig å vite at noen remskiver også har en massedemper, som er designet for å dempe variasjoner i motorhastigheten.

Hvorfor havarerer DL-remskiver ?

De viktigste årsakene til at begrensningsmekanismen i DL-remskiven går i stykker, er:
1. Overdreven negativ kraft på remskiven, på grunn av for mye drivrembevegelse, noe som kan skyldes flere deler i det remdrevne systemet, og dette krever derfor ytterligere undersøkelser. Utfør derfor en visuell inspeksjon med motoren på tomgang, og deretter med økende og synkende motorhastighet. Hvis drivremmen har for mye bevegelse, inspiser og bytt om nødvendig ut følgende deler: overløpende dynamohjul , vridningsvibrasjonsdemper , mellomhjul og automatisk remstrammer. Sjekk også doble svinghjul , da dette noen ganger av økonomiske årsaker er erstattet med et solid svinghjul, noe som kan føre til en økning i motorvibrasjoner.

2. Kontinuerlig skiftende belastning på remskiven, på grunn av sterke svingninger i rotasjonshastigheten til motoren, som kan skyldes innsprøytningssystemet, tenningssystemet, kontrollsystemet for eksosutslipp eller registeret for kamakselen, for eksempel ujevn tomgang eller ujevn gange under drift.

3. Overdreven belastning på remskiven, på grunn av for mye motormoment på grunn av forbedret dreiemomentutgang etter elektronisk trimming, for eksempel.

4. Hydro-låsing av AC-kompressoren, som vanligvis skyldes at det flytende kjølemediet strømmer inn på lavtrykkssiden av kjøretøyets AC-system, eller at det oppstår «kjølemiddeltåke», også i systemets lavtrykksside, noe som vanligvis skyldes en defekt ekspansjonsventil eller for mye kjølemiddel. For mye kompressorolje er en annen grunn.

5. For stor friksjon i kompressorens interne komponenter, som kan skyldes bruk av feil type kompressorolje, for mye eller feil UV-fargestoff, utilstrekkelig olje- og kjølemiddelblanding eller ineffektiv rengjøring av komponentene i kjølemediesyklusen.

6. Vakuumlås, som kan forårsakes når AC-systemet er under vakuum og motoren startes tilfeldig. På grunn av vakuumet flyttes svingplaten inne i kompressoren med variabelt slagvolum utover sin maksimale volumposisjon. Når motoren går når kompressoren er i denne tilstanden, vil stemplene treffe veivhusets indre vegg og kompressoren låses.

Ettermarkedsutvalg og tilgjengelighet

OE-aircondition-kompressorene i DENSOs ettermarkedsserie utgjør et omfattende utvalg av utskiftningsalternativer til uavhengige service- og reparasjonsverksteder for størstedelen av den europeiske bilparken, og de er vidt tilgjengelige fra forhandlerpartnere over hele Europa.

Alle nye DENSO-kompressorer er forhåndsfylt med riktig type kompressorolje, men før du monterer erstatningsdelen: les «DENSO Compressor Installation Guide», som følger vedlagt i emballasjen eller kan lastes ned på forskjellige språk, fra DENSO Aftermarket-nettstedet.

Det er flere detaljer om DENSOs ettermarkedsprogram på www.denso-am.eu

No items found.
Author Image

Abonner på vårt nyhetsbrev

Ønsker du å motta mail når vi publiserer nye artikler? Registrer deg, så vil du bli oppdatert!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.